80 leden per jaar betalen hun automatische verlenging niet……..
Klik hier voor het hele verhaal  
“Ik heb nog 14 dagen uitstel gekregen van de belastingdienst anders leggen ze beslag op alles….”
Klik hier voor het hele verhaal  
“De deurwaarder stelde 70 termijnen van 100,- euro voor !!”
Klik hier voor het hele verhaal  
“Mijn zwager heeft 40.000,- euro geleend om zijn bedrijf te starten maar nu het goed gaat is hij mij vergeten…….”.
Klik hier voor het hele verhaal  
”Ik was vaste klant bij de advocaat maar werd er zelf geen cent beter van……………”
Klik hier voor het hele verhaal  
"Cashflow Direct koopt al onze vorderingen die meer dan 90 dagen over de betaaltermijn heen zijn……"
Klik hier voor het hele verhaal  
"Ik krijg nog 8.000,- euro van tegelwerk wat ik heb gedaan bij een particulier en heb nu problemen met de belasting…….."
Klik hier voor het hele verhaal  
“Mijn bedrijf heeft wel veertig vorderingen onder de 400,- euro openstaan die niet betaald worden………”
Klik hier voor het hele verhaal  
















Cashflow Direct In de media

Kleine leveranciers zijn het lange wachten op hun geld nu echt beu


Van onze redacteur, maandag 15 april 2013, 12:53

Klaas Jan Witvoet van MakerStreet
'Drie maanden of langer de tijd nemen om een factuur te betalen is belachelijk. Die termijn ontbeert enige vorm van redelijkheid.'


Klaas Jan Witvoet, oprichter en partner van het Amsterdamse MakerStreet, spreekt duidelijke taal over de betaalpraktijk in het zakenleven. Zijn advies- en ontwerpbureau voor digitale media (omzet van €5 mln en 55 man) bedient grote bedrijven van naam en faam. Klanten als Achmea, KPN en Sanoma zijn eersteklas debiteuren. Het incassorisico is verwaarloosbaar klein. Uiteindelijk betalen ze allemaal.

Toch onderschrijft MakerStreet het ongewenste effect van lange betaaltermijnen voor het mkb. Dat heeft het bedrijf zelf ervaren in het crisisjaar 2009. 'We hebben het toen knap benauwd gehad en zijn voor ons gevoel langs het randje gegaan.'

De betalingen lieten zo lang op zich wachten dat het moeite kostte aan de eigen verplichtingen te voldoen. Op papier zag het er prima uit, maar winst in de boeken is niet hetzelfde als een geldstroom, zo stelt Witvoet. Vooral de onvoorspelbaarheid waarmee het geld binnenkwam, speelde de onderneming parten.

Afhankelijk
'Goed ondernemerschap komt in die situatie neer op cashflowmanagement. Daar gaat veel tijd in zitten. Wie betaal ik wel, en wie betaal ik nog even niet? Een goede boekhouder is in crisistijd meer waard dan een goede verkoper. Je hebt in zo'n situatie niets aan omzet die niet binnen een afzienbare termijn wordt betaald.' En een andere vraag luidt: hoe haal je inkomsten naar voren?

Witvoet vroeg en kreeg hulp van enkele klanten, die versneld facturen hebben betaald. Dat kon hij vragen omdat het hier om goede relaties ging. Anderen zouden juist argwaan krijgen bij zo'n verzoek. 'We zijn door die moeilijke tijd heen gekomen, maar het was niet gezellig.'

Het bedienen van een beperkt aantal grote afnemers maakt leveranciers afhankelijk.
Ze verkeren niet in een positie om te onderhandelen over betaaltermijnen. Klanten leggen die condities veelal eenzijdig en dwingend op in leveringsvoorwaarden en mantelcontracten. Daar komt nog bij dat grote concerns veel tijd nodig hebben voor de orderverwerking. Ze zijn soms nog bezig met de juridische en financiële afhandeling van het contract, terwijl de levering dan al heeft plaatsgevonden.

Negatieve effecten
Thijs Otto van Es van adviesbureau House of Performance ervaart de traagheid van contractverwerking in het grote bedrijfsleven. 'De klant vraagt ons om snel aan het werk te gaan. Er moeten deadlines worden gehaald. Maar de administratieve procedure van de inkoopafdeling is er niet op ingericht. Dat heeft onnodig negatieve effecten.'

Niet alle mkb'ers willen openlijk praten over het betaalgedrag van hun relaties. 'Het ligt teer en gevoelig. Als ik ermee naar buiten kom, loop ik het risico klanten kwijt te raken', zegt een fabrikant van hoogwaardig technisch materiaal. Daarom wil hij alleen anoniem reageren.

Misverstanden
Hij wijst op de machtspositie van multinationals, die in de praktijk veel slechter van betalen zijn dan kleine afnemers. Grote klanten laten de betaling over allerlei schijven lopen die vertragend werken. 'We leveren bijvoorbeeld aan een Nederlandse werkmaatschappij van een wereldwijd concern. De rekening moeten we naar hun vestiging in Spanje sturen terwijl hun crediteurenbeheer in Hongarije zit. Dat zorgt voor misverstanden', zegt deze ondernemer.

Terwijl hij gemiddeld 75 dagen moet wachten op het geld van grote afnemers, betaalt hij zelf materialen die hij inkoopt binnen dertig dagen. 'Dat gat kan ik zelf financieren, maar het is toch wel een aanslag op mijn werkkapitaal. In feite zit ik de grote jongens te financieren, die al bulken van het kasgeld.'

Timing
Bedrijven kunnen geen slechter moment bedenken om bij banken aan te kloppen dan wanneer de betalingen van afnemers uitblijven. 'Je bent dan niet de gedroomde klant', zegt Klaas Jan Witvoet van MakerStreet.

Bron: FD.nl
 

 Meer Cashflow Direct In de media

  •  Verkoop van je openstaande vordering. Nieuw fenomeen?
  •  Topberaad over trage betaling van grote ondernemingen
  •  Koning cash regeert in mkb met ijzeren vuist
  •  Crisismaatregel voor de MKB ondernemer, sturen op cash!
  •  Nieuwe wet dwingt discipline af
  •  Kleine leveranciers zijn het lange wachten op hun geld nu echt beu
  •  In de crisistijd komt de echte ondernemer naar boven
  •  Hoe zorg ik dat mijn facturen betaald worden?
  •  Een ondernemer met meer Cash is meer King bij de Bank
  •  Driekwart van ondernemers gebrek aan cashflow
  •  Debiteurenbeheer: Neem preventieve maatregelen




  • © 2017 - Cashflow Direct is een onderdeel van Debitforce B.V.