Hans Maarsen, maandag 15 april 2013
Grote concerns moeten hun leveranciers sneller gaan betalen. Dat biedt een uitweg voor het nijpende financieringsprobleem van het midden- en kleinbedrijf.
Een werkgroep van mkb-ondernemers onder leiding van oud-bestuurder Jan Peter Schmittmann van ABN Amro voert hiertoe beraad met topfunctionarissen van negen ondernemingen in Nederland, bestaande uit beursgenoteerde bedrijven en semi-publieke instellingen.
'Groot helpt klein'
'Als grote bedrijven hun rekeningen sneller voldoen, krijgt het mkb weer financiële armslag om te ondernemen en te investeren. Het is een manier om de economische groei op gang te helpen', zo licht Schmittmann toe. Het kleinbedrijf kan op dit moment geen kant op omdat banken de kredietkraan hebben dichtgedraaid. Multinationals kunnen in de regel nog wel aan geld komen.
De oud-bankier zegt veel bijval te krijgen voor zijn plan, waaraan hij de afgelopen negen maanden in alle stilte heeft gewerkt onder de codenaam "Groot helpt klein". 'Het is een herkenbaar probleem waar het grote bedrijfsleven iets aan wil doen.' Namen van concerns die betrokken zijn bij het overleg, wil hij nog niet noemen. 'Ze zijn bezig te bekijken hoe ze er invulling aan kunnen geven.'
Rekken van betaaltermijnen
Als zijn plan slaagt, vloeit er meer liquiditeit in het financiële systeem. De openstaande rekeningen van de BV Nederland bedragen dagelijks zo'n €62 mrd, zo heeft incassobureau Intrum Justitia in 2009 berekend. Als met name grote beursfondsen de betalingstermijn verkorten, komt er €15 mrd contant beschikbaar. Die middelen kunnen toeleveranciers gebruiken voor groei en innovatie. Dat levert naar verwachting 26.000 nieuwe banen op.
De oproep van Schmittmann staat haaks op de bestaande trend om betaaltermijnen op te rekken. De wettelijke periode van dertig dagen wordt op grote schaal genegeerd. Concerns wachten zo lang mogelijk met overboeken om hun cashmanagement te optimaliseren. Vooral het mkb is hiervan de dupe. 'Iedere dag gaan kleine bedrijven failliet omdat de klant niet op tijd betaalt', zo stelt Thijs Otto van Es, managing partner van adviesbureau House of Performance en lid van de werkgroep.
Maatschappelijke verantwoordelijkheid
Het grootbedrijf heeft zelf baat bij prompte betaling, omdat hiermee wordt voorkomen dat goede leveranciers kopje onder gaan, zo stelt de werkgroep. In ruil voor versnelde afhandeling van facturen kunnen concerns een korting vragen op de geleverde producten of diensten. Dat stelt hen in staat om de financieringskosten, die samenhangen met vervroegde betaling, te dekken.
Schmittmann benadrukt het belang van een gedragsverandering in het bedrijfsleven. 'Zoals bedrijven de salarissen van hun personeel op tijd betalen, zo moeten ze ook hun rekeningen voldoen. Dat is een maatschappelijke verantwoordelijkheid. Daarom moet dit onderwerp op de agenda van elke ceo komen te staan.'
Betaalgedrag verslechtert
Verkorting van de betaaltermijn is een oplossing die voor het grijpen ligt, meent Van Es. 'Je hoeft maar aan één knop te draaien. Het is een simpele formule voor een groot probleem.'
Het betaalgedrag van bedrijven verslechtert. Het Nederlandse bedrijfsleven voldoet de rekeningen pas na 43 dagen, blijkt uit onderzoek van incassobureau Intrum Justitia over 2012. Vier jaar geleden ging het nog om 40 dagen. Sara Lee behoort tot de multinationals die lang dralen met betalen. Na 52 dagen krijgen leveranciers hun geld. Andere trage betalers zijn Essent, Heineken, KPN, Ohra en Sligro, aldus gegevens van kredietinformatiebureau Graydon.
Bron: FD.nl
|